Tijdens de Week van de Toegankelijkheid 2020 reikt het Verbond van Verzekeraars voor de tweede keer de Koploper Toegankelijkheid uit. De prijs gaat naar de verzekeraar die de meeste stappen zet op het gebied van toegankelijkheid.
Digitale toegankelijkheid is voor het Verbond van Verzekeraars een belangrijk speerpunt, want verzekeraars bieden hun producten meer en meer online aan. Maar voor de prijs kijkt het Verbond ook breder naar toegankelijkheid. Bijvoorbeeld, heeft een verzekeraar een klantenpanel waarin ook mensen met een beperking zitten, waarmee de verzekeraar dus in de dienstverlening met zoveel mogelijk mensen rekening houdt.
De verkiezing is een aanmoedigingsprijs. Tot 28 september kunnen verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars genomineerd worden. Lees er meer over op de website van het Verbond
Handige tools
Het Verbond van Verzekeraars heeft op de eigen website een informatiepagina Digitale Toegankelijkheid. Op die pagina vind je onder andere handige online tools waarmee jezelf aan de slag kunt.
Interviews met ervaringsdeskundigen
Verder staan er op de informatiepagina verhelderende interviews met mensen met verschillende achtergronden en beperkingen die verzekeraars helpen bij de (digitale) toegankelijkheid van hun producten en diensten:
- Saskia: “Vraag wat iemand nodig heeft”
- Conny: “Wij kunnen helpen bij het testen van websites”
- Bart: “Soms snap ik de informatie op een website echt niet”
- Mieneke: “Mensen die hun hele leven doof zijn, hebben vaak een taalachterstand”
Beeld: uitreiking Koploper Toegankelijkheid 2019 aan het online-team van ARAG