Week van de Toegankelijkheid

#WvdT

De NOS vindt het belangrijk dat iedereen het nieuws snapt en kan volgen. Daarom maakt de NOS elke week een digitaal journaal van 10 minuten met drie onderwerpen in makkelijke taal: het NOS Nieuws van de Week. Dit journaal is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het verteltempo is laag, de zinnen zijn eenvoudig.

Astrid Kersseboom legt in dit filmpje uit waarom de NOS dit journaal maakt: “We maken dit journaal voor de mensen die de Nederlandse taal lastig vinden”. Alle journaalpresentatoren presenteren dit journaal per toerbeurt.

Op YouTube

De uitzendingen zijn niet op televisie. Je kunt de uitzendingen van NOS Nieuws van de Week bekijken op YouTube. Het NOS Nieuws van de Week is een experiment dat loopt tot eind van het jaar. De NOS ontwikkelt het NOS Nieuws van de Week met hulp van Stichting Lezen en Schrijven. De stichting test het journaal met hulp van taaldocenten en cursisten.

De NOS hoort ook graag wat kijkers en luisteraars van het journaal in makkelijk taal vinden. De uitzending kan nog beter worden met hulp van mensen voor wie het gemaakt wordt. Heb jij tips voor de NOS? Mail ze naar nieuwsvandeweek@nos.nl.

Lees hier meer over het experiment: NOS Nieuws van de Week

 

Delen:

Week van de Toegankelijkheid – 3 t/m 8 oktober 2022