Mensen die blind zijn, kunnen goed terecht bij het Hilton The Hague. Hilton biedt voor zover bekend als eerste hotel in Nederland een braillepakket aan. Er zitten onder meer een braille-plattegrond van ons hotel in én een braille-menukaart, zegt Sjoerd Sybesma, hotelmanager van Hilton The Hague.
Waarom een braille-menukaart?
‘Hotelaccessibility die de toegankelijkheid van hotels bekijkt, kwam bij ons op bezoek. Doel was om te kijken of Hilton The Hague rolstoeltoegankelijk is. De uitkomst van de test was een 9,5.'
‘Samen met hotelaccessibility hebben wij toen bedacht wat we verder konden om ook voor andere groepen toegankelijk te zijn. We zochten naar mogelijkheden voor blinden. Zo kwamen we op de menukaart uit.’
Voldoet het braillepakket aan een vraag?
‘Er wordt volop gebruik van gemaakt. Gasten vragen er vaak al naar aan de telefoon als ze bijvoorbeeld reserveren. Het pakket voldoet duidelijk aan een behoefte!’
Passen jullie de braillekaart aan als er iets aan het menu verandert?
‘Ja, dat is natuurlijk belangrijk. Bij elke nieuwe kaart van chef Frank Uphoff wordt de kaart ook in braille aangepast. Het is van belang dat onze gasten zich op hun gemak voelen. Met de braillekaart kan ook deze groep mensen zelfstandig het menu bestuderen zonder dat iemand het moet voorlezen. Dat is de investering dubbel en dwars waard.’