Met de schouwlijst Toegankelijke horeca laat u zien hoe mensen met een beperking of een chronische ziekte de toegankelijkheid, bejegening en informatie van een café, restaurant of snackbar ervaren. Die informatie die uit de schouwlijst komt, is een goede basis om in gesprek te gaan met horecaondernemers of de gemeente over verbeteringen.
Ervaren toegankelijkheid
Mensen met een beperking of chronische ziekte hebben veel ervaringskennis van hoe toegankelijk de horeca voor hen is. Een schouw met een schouwlijst is de beste manier om die informatie te verzamelen. Er is nu een speciale schouwlijst verschenen voor het onderzoeken van horecagelegenheden.
Schouwen
Bij een schouw brengt een groepje ervaringsdeskundigen een bezoek aan een locatie en verzamelen ze hun ervaringen systematisch aan de hand van een schouwlijst: een checklist met vragen. Zo’n schouwlijst is eenvoudig in te vullen: op de vragen hoeft alleen met JA of NEE geantwoord te worden. Niet alleen de fysieke toegankelijkheid, maar ook zaken als de informatie en de bejegening van mensen met een beperking komen aan de orde.
In gesprek
De informatie die een schouw oplevert, is een goede basis om in gesprek te gaan met horecaondernemers of de gemeente over hoe ze horecagelegenheden toegankelijker kunnen maken voor mensen met een beperking. Vaak kunnen kleine dingen, zoals een gastvrije houding of een menukaart in een groter lettertype, al een groot verschil maken.
Schouwlijsten opvragen
Naast de schouwlijst horeca zijn er ook schouwlijsten voor openbare ruimten (straten, parken, pleinen), kustgebieden, supermarkten, bungalowparken, culturele instellingen, sportaccomodaties en verenigingen. Alle schouwlijsten zijn op te vragen door een e-mail te sturen naar info@weekvandetoegankelijkheid.nl.