In steeds meer ziekenhuizen kunnen afspraken voor de polikliniek alleen nog online worden gemaakt. Zo is ziekenhuis Rijnstate overgegaan op het maken van afspraken via een ‘informatie zuil’.
Is deze manier van afspraken maken wel voor iedereen zo eenvoudig en toegankelijk en vinden laaggeletterden hun weg binnen het ziekenhuis en naar de polikliniek?
Om dit te testen gaan enkele taalambassadeurs in de maand juni/juli op bezoek bij vijf ziekenhuizen in de regio. De taalambassadeurs testen de brieven op leesbaarheid en kijken of ze aan de hand van de brieven begrijpen wat ze mee moeten nemen en/of doen en op de dag van de afspraak goed hun weg kunnen vinden naar de polikliniek. Bekeken wordt welk ziekenhuis het mees toegankelijk en laagdrempelig is als het gaat om bewegwijzering, patiëntenvoorlichting en de communicatie in het algemeen. Het ziekenhuis welke het best uit de bus komt krijgt een Pluim
Deze activiteit in het kader van de Week van de Alfabetisering wordt georganiseerd door Zorgbelang Gelderland.